Nog altijd vinden we in Bredene een Watervliegpleinstraat. Er werd
toen al gebruik gemaakt van een hijskraan die vliegtuigen van een
hellend vlak haalde. Op 11 maart 1917 was het Seeflugstation Flandern II
in gebruik, eind september 1918 verliet de bezetter deze basis. Op het
grondgebied Bredene, ter hoogte van de gemeentelijke werf, in de
Polderstraat langs de Spuikom, staan nog
de vier grote betonnen sokkels van een Duitse kraan die diende voor de
onderhoudswerken aan de watervliegtuigen. De toestellen werden door
middel van een katrol via een “ramp of slipway” op het droge getrokken,
een soort glijbaan die tot in het water liep. Dan werden ze tot onder de
kraan gereden. Onder de kraai was ook een –ondertussen verdwenen-
draaiplatform waarop het vliegtuig in een gepaste stand kon gedraaid
worden.
Bij de aftocht van
de Duitse troepen werd geprobeerd om de kraan te doen springen, dat
lukte slechts gedeeltelijk. In 1946 werd ze afgebroken door aannemer
Versluys. De sokkels staan ter hoogte van de gemeentelijke werf, in de
Polderstraat langs de Spuikom.
(foto's Frans Van Humbeek en Paul Van Caesbroeck)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten